Андреа Бочели пя с оркестър, дирижиран от робот

Хуманоидът, разработен в Швейцария, бе звездата на фестивала по роботика в Пиза

Лайфстайл

от Борислав Наумов 176 прегледа 0

Андреа Бочели пя с оркестър, дирижиран от робот

Ако наклонената кула в Пиза бе жив организъм и можеше да види случващото се в градската концертна зала, сигурно щеде окончателно да падне от изненада. Великият италиански тенор Андреа Бочели изпълни знаменитата ариа "Ла донна е мобиле" в съпровод на оркестър, дирижиран от робот. При това железният автомат с диригентската палка въобще не го докарва на външен вид поне до хуманоид, а направо е като взет от склада с отхвърлените роботи, правени преди четвърт век за "Междузвездни войни".

Ако става дума за функционалност и процесорна мощ, роботът Юми също не впечатлява особено много. Въпреки, че бе звездата на приключилия неотдавна първи международен фестивал по роботика в Пиза, роботът, който е разработен в Швейцария от компанията АВВ, е бил "обучаван" цели 17 часа, за да може да имитира 6-минутно дирижиране на диригента на филхармонията в Пиза Лука Андреа Коломбини. А как ли са се чувствали оркестрантите? И дали много от тях не са си задавали въпроса колко далеч е времето, когато електронни синтезатори на всякакви инструменти ще заемат местата им, за да си комуникират с робота-диригент със съответния цифров интерфейс, вместо ламариненият Юки да имитира жестовете на Коломбини.

От друга страна случилото се не нарушава нито един от законите на роботиката и не отива по-надалеч от прогнозите от времето на Жел Верн, че един ден машините ще изместят хората. Подобни експерименти вероятно допринасят за развитието на науката "Роботика" повече, отколкото удостояването на всеки малко по-сложен миксер с титлата "кухненски робот".

Случилото се не е спомен от бъдещето. Нещо повече - Юки може да бъде докаран от лабораторията на създателите си до концертната зала с автономен автомобил без шофьор и после да бъде транспортиран до диригентския пулт от други устройства с цифрово-програмно управление и съвременна или дори допотопна механика, пневматика и хидравлика. Но някак по-просто изглежда пред оркестъра да бъде прожектирана холограмна проекция на дирижиращия робот Юки - "на живо" или на запис, докато му зареждат акумулаторите.

Хубавото е, че гениалността на изпълнители като Андреа Бочели или например на диригенти като покойния Херберт фон Караян не може да бъде нито копирана, нито постигната. Но пък нищо не пречи скоро да имаме лайфстайл рубрики за хуманоиди. Между другото гениалният дори в прогнозите си американски технологичен предприемач Илон Мъск смята, че ако отново сме на прага на Трета световна война, то най-вероятната причина за нея ще бъде съперничеството между Великите сили в създаването и (зло)употребата на изкуствения интелект.

Какво ще кажеш, Юми? Или си зает да разучаваш партитурата на Вагнеровата "Валкюра", озвучавала така впечатляващо "Апокалипсис сега" на Френсиз Форд Копола.

По-добре да помълчим и да послушаме Андреа Бочели. Той има няколко впечатляващи изпълнения на "Ла донна е мобиле", които без да снобеем излишно можем да сравним с изпълненията на същата ариа от "Риголето" на друг от великите тенори - например Лучано Павароти.

Здравей, Юми! Почитателите на живата музика те поздравяват с широки приятелски усмивки!/"Пазарджишка Марица"

Коментари