Началото на края на превъртения километраж настъпи

Порочната практика е пряка заплаха за сигурността на потребителя

Коментари

от Екип Марица 1072 прегледа 0

Началото на края на превъртения километраж настъпи

Александра МУСИЕВСКА

Евродепутатът от ГЕРБ/ЕНП Андрей Новаков започна борба срещу превъртането на километража на автомобилите втора ръка. Той внесе в Европейската комисия проект за нова програма, чието име е O.R.E.L. Предложението е получило оценка "B", с единица по-ниско от максималната възможна. 

Това е второто поредно предложение от българския евродепутат, което получава одобрение и финансиране от ЕК. Първото бе програмата A.L.E.C.O. Тя финансира стажовете на млади предприемачи от България и останалите страни-членки, в САЩ, Сингапур и Израел. Какви са целите и откога реално ще заработи новата програмата, разговаряме с Андрей Новаков.

- Г-н Новаков, как оценявате одобрението на вашия проект?

- Положителната оценка на Европейската комисия ме радва. Много съм щастлив, че предложението ми получи зелена светлина. Това е плюс за България, особено в навечерието на нашето председателство. 

Кога ще заработи O.R.E.L.?

- Програмата ще започне да функционира през 2018-а. Европейският съюз трябва да заложи в бюджета си за следващата година 1 250 000 евро и след това да започнат подготвителни действия за нейното прилагане.

Спиране на превъртането на километража звучи доста утопично. Как програмата ще се пребори с тази злоупотреба?

- Съвсем скоро няма да е утопия, а факт. Предложението ми предвижда единна информационна система за целия Европейски съюз. Тя ще обединява данните, събирани по време на годишните технически прегледи, и ще позволява тяхната обмяна в цялата общност. Показанията за пробег на всяка кола ще бъдат обновявани по време на ежегодния технически преглед и ще са достъпни на специално създаден за целта сайт. По този начин всеки клиент, когато си купува автомобил, ще може сам да провери реалния му пробег.

Как решихте да се захванете с този доста наболял проблем?

- Сама го казахте. Доста е наболял и е проблем, който тормози гражданите. Не е тайна за никого, че в България повечето хора си купуват автомобили втора ръка. Мои близки и познати са ми споделяли, че са ставали жертва на подобна практика. Реших, че от позицията ми на евродепутат мога да се захвана с решението на проблема. Програмата е базирана върху съществуваща практика в Белгия и Холандия. Нейната цел е да се затегне контролът срещу манипулациите на автомобилните километражи. Тази практика ощетява потребителите на автомобили втора ръка и представляват пряка заплаха за сигурността им.

Не се ли притеснявате,че ще си навлечете гнева на търговци, които манипулират километражите на стоката си?

- За мен е по-важно да защитим интересите на потребителите. 

В Европа съществува ли подобна практика?

- Разбира се. Може да се каже, че Европейският съюз е източникът на проблема, а предложението, което направи България в мое лице, е решението му. Практиката е изключително разпространена не само у нас, но и в чужбина и затова програмата обхваща целия Европейски съюз. Повече от 30% от колите, които се изнасят от Германия, са с превъртян километраж. Смятам, че от другите страни са дори повече. В България сигурно 80-90% от тези, които се внасят, са с манипулирани километри.

- ААко все пак клиент попадне на манипулиран километраж, кой ще бъде отговорен?

- Предвижданият от мен еврорегламент ще държи отговорни собствениците на колите с превъртян километраж и фирмите, които извършват манипулирането му. 

Когато тръгне програмата, къде ще бъде центърът на нейното управление?

- Ще предложа на Европейската комисия да бъде в България. Смятам, че е уместно, като се има предвид, че това е изцяло българско предложение. Убеден съм, че имаме достатъчно специалисти, които да гарантират функционирането на програмата.

Освен от Европейската комисия има ли програмата ви подкрепа от обществеността?

-  На този етап инициативата ми е подкрепена от Съюза на българските автомобилисти и лично от президента на Международната автомобилна асоциация ФИА Жан Тод. Надявам се, докато тръгне, още хора да я одобрят.

Одобряването на това предложение как ще се отрази на България?

- Това е вече второ изцяло българско предложение, което Европейският съюз одобрява. Несъмнено ще се отрази положително върху имиджа и рейтинга на страната ни. Естествено пред новата програма стоят огромни предизвикателства, но смятам, че щом първата стъпка е направена, тя ще тръгне успешно и ще прекрати една порочна практика, която засяга не само България, но и целия Европейски съюз.

Коментари