Петролът евтин, дизелът - скъп

Бизнес зона

от Станимир Кронев 107 прегледа 0

 Петролът евтин, дизелът - скъп

Горивата в България поскъпнаха с близо 20% за година, макар цената на суровия петрол за същия период да е скочила с по-малко от 5%. Увеличението на газа, дизела и бензина вдига транспортните разходи на производители и търговци. Това води след себе си до лавина от поскъпвания на основните стоки, което пък помпа инфлацията. Така голяма част от предвидения за догодина ръст на заплати и пенсии вече е изядена.

Макар все още да сме далече от цените на горивата в Западна Европа, постепенно се доближаваме до тамошните стандарти. Това обаче не се случва с доходите на хората у нас. Разходите за транспорт имат все по-голяма тежест за бизнеса и домакинствата, защото освен дизелът и бензинът ударно поскъпват застраховката "Гражданската отговорност" и данъците за най-масовите автомобили. За антипазарно поведение и картел в търговията с горива у нас се говори от години, но реални действия срещу това от институциите няма. Държавата няма изгода да търси инструменти за натиск върху цените, защото по-високите стойности водят до по-големи приходи в бюджета от акциз и ДДС. Заради лавината от протести в последните дни и публикациите в медиите обаче от Комисията за защита на конкуренцията все пак реши да се задейства и започва проверка на големите вериги.

Първото, с което ще се занимават инспекторите, е как се формират крайните цени и защо в съседни области с приблизително еднакви транспортни разходи има драстични разлики на колонките за дизел и бензин.

Търговците обикновено оправдават поскъпването с движението в цените на долара и петрола. От държавната комисия обаче най-после също се запитаха защо в такъв случай по бензиностанциите няма движение надолу, когато суровината поевтинява на световните пазари. За това, че в обясненията на търговците няма логика, говори и прегледът на трендовете от последните 3 месеца. В този период в цената на барел суров петрол има само леки колебания в двете посоки. Таванът е достигнат на 9 октомври, когато сделките са се извършвали на 83 долара за барел. Оттогава суровината поевтинява и към днешна дата суровият петрол се търгува за под 71 долара. Какво се случва в същото време на пазара на дребно.

На 9 октомври при пиковата стойност на суровия петрол средната цена на дизеловото гориво у нас е била 2,39 лв. за литър, а на най-масовия бензин А95 - 2,36 лв. И когато суровината започва да поевтинява, тук трендът за крайния потребител е нагоре. Днес литър дизелово гориво се продава за 2,41 лв., а бензинът струва близо 2,38 лв./литъра. Това са най-високите стойности на горивата на дребно за последните 3 години. Промяната спрямо началото на годината е около 30 стотинки повече за литър, или близо 20% увеличение. Разликата в цената на суров петрол обаче е минимална. На 1 януари 2018 година барел се търгува за 67$, а към момента цената е малко под 71$.

Към днешна дата горивата в България са по-скъпи от тези в Белгия, Полша, Чехия, Словения и редица други държави от ЕС. В съседна Македония най-масовият бензин се продава за 2.01 лв., а в Турция цената е дори още по-ниска - 1.77 лв. От основния доставчик Лукойл обясняват, че не бива да се прави пряка връзка между суровината и крайната цена на горивата, защото тя се формира от много фактори. През последните месеци обаче не е имало промяна в стойностите на акциза, ДДС, труда и останалите производствени разходи на рафинерията.

Поскъпването от последните седмици доведе до лавина от протести в цялата страна, което накара КЗК най-после да стартира проверка в бранша. Експертите обаче са скептични по отношение на резултатите. Още преди комисията да започне работа, депутатът от Обединени патриоти Емил Димитров-Ревизоро заяви, че държавата няма механизми, с които да контролира цената, и повишението било изцяло резултат от процеси, зависещи изцяло от държавите, производителки на петрол. Димитров посочи, че основна причина за резкия скок в цените на горивата са поредните санкции, наложени от САЩ, върху вноса и преработката на суров петрол от Иран.

Други анализатори обаче твърдят, че причините за скъпите горива са у нас. Още през юли те предупредиха, че новият законопроект за административното регулиране на икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, ще доведе до необосновани скокове в цените. Един от проблемите, който още през лятото разбуни духовете в обществото, беше явният опит да се защитят интересите на едрите търговци на горива, разполагащи с данъчни складове, като те са изключени от ограничителните разпоредби на законопроекта. Основна пробойна в новата нормативна уредба е свързана със задължаването на малките търговци да обезпечават двойно дължимото ДДС, за разлика от големите вериги на пазара. По официални данни в България близо 80% от дизела и над 90% от бензина, като капацитети, се контролират от най-големия участник на пазара - групата „Лукойл“.

Коментари