Повече пари за училищата с иновации

След 3-5 г. прилагане ще имат право да ги въвеждат и другите учебни заведения

Образование

от Елица Кандева 35 прегледа 0

От следващата учебна година иновациите в училищата вероятно ще бъдат подкрепени и финансово. Учебните заведения ще получават грантове, за да реализират експерименталните си проекти, а след 3-5 г. прилагане на иновацията ще имат право да я въведат и другите учебни заведения.
Това обяви зам.-министърът на образованието Деница Сачева, която се включи в Майсторски клас за иновации в образованието. Инициатива на Световен образователен форум се провежда за четвърта година в Пловдив и събра 220 учители и директори от 50 населени места.

За миналата учебна година в България иновативните училища са 294. Предната, в която за първи път този статут се даде от МОН по новия закон, са били 180. Пловдив е втори с 33 учебни заведения, които прилагат иновации, изпреварва ни столицата със 77. Много активни са и Варна и Бургас, посочи Сачева. И уточни, че иновациите се раждат не само в големи градове, а и в малки селища. Най-често са свързани с технологиите, но има и пилотни практики за работа с родители и сътрудничество с културни и социални институции. Само 10% са в частни училища.

„Иновациите са важни, защото сега в училище са поколенията Зет и Алфа. Те имат своя специфика на начина, по който възприемат информация, методите, по които искат да им се преподава, начинът на запомняне - каза зам.-министърът. - От друга страна, очакванията стават все по-големи от страна на обществото, бизнеса, родителите. Колкото повече иновации има в образованието, толкова по-добре то ще отговори на тях.”

На 3 декември специален форум ще представи всички училищни иновации и каталог на технологичните. В учебните заведения сега се работи с 25 платформи, а децата проявяват интерес към роботика и 3D принтиране, издаде Сачева. Тя добави, че учениците се опитват да верифицират това, което им се преподава, като търсят потвърждение в интернет. Преподаватели, които ползват технологиите, имат по-висок авторитет, а иновативните училища са по-привлекателни за младите в професията. Сачева обаче вметна, че дигитализирането трябва да върви успоредно с опазване на ценностите и да се търси баланс, като технологиите са само инструмент.

През декември ще бъде огласен мониторинговият доклад за първите 180 иновативни училища, сред които и 14 в Пловдивска област. „Трудно е от 1 г. практика да се направят големи изводи за успеваемостта на децата в тях - каза зам.-министърът на образованието. - Но това, което се вижда със сигурност, е, че има промяна в отношението на учениците и на родителите, повишена е мотивацията да се посещава училище и мотивацията на семействата да съдействат на учителите. Имаме известна промяна по отношение на привличане на млади учители в тези училища, в които се прилагат иновации. По отношение на образователни резултат 1 г. е кратък срок.”

Изграждането на позитивна среда ще е един от модулите, по които ще бъдат обучавани преподавателите през следващата учебна година в 2-годишен проект за квалификация. На въпрос дали би подкрепила практиката в някои страни писмените работи да не се коригират с червено, тя отвърна: „Не бих се фокусирала върху формата - червеното не би трябвало да е непременно сигнал, който да тревожи. Мярката и точността са най-важни. И прекаленото залитане към приятелска среда няма да е полезно. Не би трябвало децата да бъдат изолирани от средата, която ги чака в живота. Там също има конкуренция и много стрес. Със сигурност в училище средата трябва да е толерантна и позитивна, но не изкуствена”.

Коментари