Следим ходят ли на училище българчета в Германия

Фаворизирахме правото на свободно движение за сметка на правото на образование, казва министър Красимир Вълчев

Образование

от Елица Кандева 893 прегледа 0

 Красимир Вълчев участва на среща с 200 директори на учебни заведения

България преговаря с властите в Германия за обмен на информация дали емигриралите там българчета са записани в училище. Това съобщи министър Красимир Вълчев, който участва днес на среща с 200 директори на учебни заведения с преобладаващ състав деца от малцинствата, организирана от Център „Амалипе”. Както „Марица” съобщи, вчера те поискаха мерки, които да подпомогнат проследяването на децата при пътуване зад граница и записването им в наши училища, след като се върнат в родината. Процесите са много интензивни в ромския и турския етнос, а сегашните регламенти често създават трудности.

„Факт е, че в информационната система на „Гранична полиция” липсва пълната информация, особено когато не са пресечени КПП-тата на летищата – призна Вълчев. - Фаворизирали сме правото на свободно движение в ЕС за сметка на упражняване правото на образование. Имаме голям брой семейства, в които няма сериозно отношение към ученето, което налага държавата с институциите си в много по-голяма степен да бъде ангажирана, много повече да работи децата ежедневно да посещават училище и да бъдат записани, независимо къде са”.

Вълчев добави, че същият проблем стои и по отношение на вътрешната миграция – деца от уязвимите групи пътуват заради трудова мобилност, работят в различни сезони на различни места. Това води до натрупване на седмици и месеци отсъствия. „Водим този разговор с МВР – да можем да проследяваме упражняването на правото на образование при напускане на страната. Това ще ни дава информация колко деца излизат от България. Ние днес имаме информация за много деца, че са в чужбина, но може би само за 1/5 имаме сигурни данни, че са там – записаните в българските неделни училища. За много по-голяма част от учениците информацията е от техните баби, съседи, селския кмет. В градовете е още по-трудно да следим”.

Министърът на образованието обясни, че МОН опитва да постигне информационна свързаност на всички системи и институции. „Когато едно дете се появи на даден адрес – било чрез трудов договор или по друг начин, да получим информация от НАП. Или когато бъде засечено да работи от инспекцията по труда, ако има сигнал, че работи или родителят е без договор”, даде пример Вълчев.

Той припомни, че един от въпросите, които поставихме по време на българското председателство , бе информационна обвързаност между страните в ЕС дали се упражнява правото на образование. В момента са предприети конкретни действия с Германия, където се ходи най-масово. Обменът на информация обаче е затруднен от това, че там тя е децентрализирана по провинциите. Затова ще отнеме време двете системи да се стиковат.

Запитан дали може да отпадне изискването за документ с апостил от завръщащите се, за чиято липса директорите твърдят, че пречи детето да бъде записано отново в българско училище, Вълчев отговори: „Не би трябвало да е проблем. Това е международна практика. Факт е, че направихме няколко крачки за облекчаване на административната тежест и автоматично признаване на тези удостоверения”.

Коментари