Таня Михайлова: Обективността трябва да е водеща

Да видим истината в огледалото, не такива, каквито си се представяме

Образование

от Елица Кандева 192 прегледа 0

Таня Михайлова

- Г-жо Михайлова, кога се очаква да тръгнат процедурите за атестиране на учителите?

-Атестирането е заложено още със Закона за училищното и предучилищното образование. То беше възможност и досега. Тоест това не е нещо революционно. По-важно е, че атестационните карти, които бяха разработени, сега са опростени. Искаме атестирането да бъде ефективно, без да отнема много време, като се използват ресурсите, с които разполага училището.

Атестацията се прави и на директорите, и на учителите. Не смятам, че ще е проблем. Много важно е, че дори и някой да получи най-ниската оценка, ще има 1 г. възможност да работи. Атестирането ще е полезно и за самото училище. Добре е в огледалото да видиш истината, а не такъв, какъвто си се представяш. Нека сме спокойни и да приемем, че това е нормална практика.

Трябва да мине общественото обсъждане, да се видят предложенията и да се доработи наредбата. До края на календарната година ще бъде утвърдена от министъра и публикувана в „Държавен вестник”.

-Според разработените критерии доклад на конференция ще има същата тежест, колкото 16 академични часа обучение. Не се ли опасявате, че ще започне организиране на форуми, които често се превръщат в говорилни без конструктивна полза от тях? С три участия в конференции могат да се добият нужните кредити за 4 г.

- Тръгвате с песимизъм. Моето дълбоко убеждение е, че когато си специалист и имаш реално отношение, не тръгваш да правиш доклад за идеята. Конференциите не се правят за хора, които не са специалисти. Заставаш пред колегите си и това е голяма отговорност. Да покажеш своя разработка не е самоцел, свързано е със сериозна подготовка.

Задавайки ми този въпрос, ме връщате към темата за доверието към учителите. Нека да им се доверим малко повече. Съгласна съм, че има недобри практики. Но смятам, че ние сме достатъчно отговорни да следим този процес. Когато говорим за обучителните програми, залагаме и контрол на дейностите. Защото смятаме, че преди всичко трябва да има истина в нашата система.

-Ще има ли контрол и върху обучителните организации? Може да ме обвините отново в черногледство, но в тази ниша сега могат да се настанят псевдообразователни центрове.

-В момента разписваме правилата за контрола. Взимаме превантивни мерки, за да не бъде механично вписването в регистъра на легализираните центрове.

-Успехи на учителя ще се доказват и с грамоти на негови ученици. Това не поставя ли в неравностойно положение преподаватели, които например работят в „Столипиново”?

-Това не е най-добрият подход и не е верният. Резултатите от матури, национални външни оценявания и високите оценки не бива да се взимат предвид сами по себе си. Верният подход е да се следи процесът. Защото това, че децата в определено училище посещават занятия, придобили са навици за учене, също е напредък. Започнали са да се справят самостоятелно с определени теми, но нямат отличен 6 - това не значи, че учителят не е работил. Затова не трябва да се гледа резултатът, а да се сравни нивото на входа и на изхода. Това показва усилията, които са положени, и които трябва да се взимат предвид, когато говорим за качество и управление на процесите в образованието.

-Смятате ли, че предложената система гарантира, че атестирането няма да се превърне в инструмент за разчистване на сметки?

-Смятам, че не бива. Че когато обективно се прилагат правилата, няма да се стигне до това. Но всеки трябва да подходи по този начин. В нашата система се успява именно с истинност и обективност. Това е едно от основните правила на педагогиката. Това е правило за всеки учител - когато оценяваш, трябва да си максимално обективен. Не важи само за класната стая, а за цялата система. Обективността трябва да бъде водеща.

Коментари