Във фитнеса: Плажно тяло се прави през зимата

Модерно е да се тренира, но задължително да е с лицензиран треньор

Лайфстайл

от Теодора Димитрова 657 прегледа 0

С наближаването на топлите месеци все по-често се сещаме за фитнес и физически упражнения. Стремежът да изглеждаме добре стана мода и вече много хора тренират в залата и на стадиона. Какви са рисковете, ако започваме сега, и какво трябва задължително да знаем, преди да се впуснем в предизвикателството, попитахме Ангел Данчев. Той все още е активен състезател по класически културизъм, но и треньор. Негов състезател е Радослав Рангелов, който наскоро прослави Пазарджик на престижен турнир в Испания. Ангел Данчев пък стана втори на балканско първенство в Сърбия, след като преди това спечели квалификацията за национален отбор в Пловдив. Сега целта отново е балканското първенство в Румъния. Предстоят европейски първенства и поредицата Даймън Къп с участието на най-добрите атлети в света.

Фитнес

Стана много модерно да се ходи на фитнес, но лошото е, че има доста фалшиви треньори - хора, които няма какво да работят и се обявяват за фитнес инструктори. Гледали са клипчета в интернет и ги прилагат. Това не са лицензирани лица, нямат никакъв състезателен опит. Мисля, че трябва да има контрол, защото най-честата грешка е някой, който не знае, да показва на друг, който не знае. В случая упражненията стават пародия, а има и много контузени. Самообявилите се за инструктори вземат и парите на мераклии, които изобщо не разбират изцяло от този спорт, което също не е маловажно. Затова бих посъветвал, ако сега започвате, да се обърнете към доказани имена - треньори и състезатели, които професионално се занимават с фитнес. Не е задължително да са завършили спортната академия. Има различни курсове към различни федерации, които ти дават лиценз, даващ право да работиш в зала. Инструкторите се занимават с правилното въвеждане на клиентите в залата - как се използват уредите, заемане на стойки и позиции правилно на уредите, за да няма контузии.

Програма според тялото и метаболизма

Програмите се изготвят задължително съобразно структурата на тялото, или по-скоро според вида метаболизъм. Хората се разделят на три вида - ендоморфен, ектоморфен и мезоморфен тип тяло. Като погледна един човек, мога да преценя какъв тип е, в зависимост от килограмите, разпределение на мазнини и мускули по тялото, дори да не е тренирал, казва треньорът.

Има хора, които природно трупат бързо килограми, и такива, които ядат всичко и не им се лепи, както се казва. В зависимост от това на първо място трябва да се има предвид целта на един човек. Той обикновено идва при мен с молба - искам да отслабна, искам да имам плажно тяло или искам да кача килограми. Трябва да се съобразиш с това, както и с опита, който има в залата. Има хора, които тепърва влизат, но идват такива с 10 години опит, които търсят съвет как да станат нещата. По отношение на храненето при всеки един метаболизъм има подход. Хората с по-бърз метаболизъм не се ограничават чак толкова много в храните и на тях са им нужни повече калории. При тези с по-бавен метаболизъм храненето трябва да е по-ограничено откъм въглехидрати и мазнини, за да може да добият правилен вид на тялото.

Става ли само с тренировки, без диета?

И тук нещата зависят от вида метаболизъм, но и от възрастта. Не може да вземем един човек на 25 години, който може да прави доста неща в залата, и такъв на 50 години, който не може чак толкова неща. Трябва да се съобразяваме с ритъма на сърцето, с физическите натоварвания, защото при един млад човек с добър метаболизъм енергията се възстановява много по-рано, отколкото при човек след 40 години. Оптимално е здравословното хранене - как да се подреди правилно храната. Може, разбира се, да се ядат сладки неща или тестени, но трябва да се знае кога точно да се изядат. Тези храни не се ядат вечер преди лягане. Най-правилното време е сутрин, когато е най-бърз метаболизмът, или след тренировка, когато гликогенът в тялото е изразходен.

Диетите с месо

Аз, както и доста мои колеги, съм против диетите с повече месо, защото при един обикновен човек приемането на голямо количество белтък и мазнина не може да се усвои. Такива диети ограничават максимално приема на въглехидрати и се кара на протеини и мазнини, което не е добре за метаболизма. Ефект и някакво отслабване ще има, но в момента, в който се захраниш с въглехидрати, се получава точно обратният ефект.

Най-правилно е въглехидратите да се разпределят на по-големи порции сутрин и след тренировка и на по-малки порции през останалото време. Вечерно време се избягват. Във вечерята е хубаво да се яде месо със салата например и белтъчини. Не препоръчвам прием на храни като извара и мляко вечерно време, защото в тях освен белтъка, който има, се съдържа и лактоза. Тя е вид въглехидрати и се отлага като мастни наслоявания.

Хранителни и други добавки

Добавки също се приемат в зависимост от физическите нужди. Човек, който извършва тежка физическа работа и е решил и да тренира, понякога не може да балансира храната и да приеме достатъчно белтък и да се възстановява правилно. Тогава е препоръчително да се вземат хранителни добавки, те спомагат възстановяването. Но при хора, при които режимът е изряден и не са спортисти, не е нужно.

Може ли да пием алкохол и колко?

За да е ефективен режимът и да има полза от тренировките, препоръчваме да не се пие алкохол. Аз казвам на моите клиенти и състезатели, че ако си позволят да изпият 100 грама твърд алкохол, това се равнява на изяждането на един шоколад. Това в много случаи обезсмисля здравото трениране през седмицата, ако през уикенда изпиеш повече.

Да направим плажно тяло

Много хора идват в залата в началото на пролетта и заявяват, че искат да направят плажно тяло за лятото. Важно е да се знае, че ако цяла зима не си полагал никакви усилия и си хапвал добре и обилно по празниците, нищо не може да помогне за влизане в добра форма, докато дойде време за плаж.

Плажното тяло се прави през зимата, със съответните тренировки, със съобразяването и спазването на хранителен режим и постепенното увеличаване на натоварването. Това, което можем да направим от пролетта до лятото, не е малко, но не е достатъчно, твърди треньорът. И съветва да се грижим добре за тялото си през цялата година.

Скъпо ли е спазването на хранителен режим?

Наложено е мнението и се смята, че за да спазваш хранителен режим, ти трябват повече средства. Активно спортуващите и трениращи обаче знаят, че скъпите продукти могат да се заменят с по-евтини, а в диетите присъстват основно ориз, овесени ядки и други подобни продукти, които никак не са скъпи. От месото се препоръчва да се яде само телешко и заешко, а също и риба. Това са неща, които се знаят, но се пренебрегват. Затова желаещите да започнат да спортуват и да се хранят здравословно да не се плашат, а да тръгнат смело към плажното тяло.

Коментари